I Origins. Tipologii feminine. Caótica Ana

I Origins. Un film în care dincolo de dualitatea ce se vede – ce nu se vede, femeie – bărbat (de ex. simbolistica păunului alb - lack of melanin in the cells or souls dispersed all over the universe, making blind worms see is playin’ god or scientific revolution, soul vs. data, etc), transhumanța sufletelor, legătura dintre lucruri și acel nimic nu este întâmplător, eu am văzut două tipologii feminine.

Sofi. Kenny. Un singur lucru au în comun. Felul perfect în care fiecare dintre ele e de neoprit. Dar unde Sofi e instinct pur, chimie, se aruncă, atrage spre ea însă rămâne un personaj care doar adaugă ideea de forță și de profunzime banalei și bine-cunoscutei femei-copil, Kenny e cu totul altceva. Acolo unde Sofi e dulce, Kenny e tandră, acolo unde Sofi se bosumflă, Kenny așteaptă, acolo unde Sofi e doar haos, Kenny e și ordine și haos. Niște momente mi s-au părut a fi surprinse genial, cum ar fi cel cu Kenny copleșită dar făcând perfect trecerea de la femeie care iubește la partenerul de laborator (scena dinspre final, foarte bun acel I need my lab partner, dar L de la Love you) sau cel în care Ian, pierdut și el în toată intensitatea a ceea ce fusese Sofi, discerne foarte clar: Sofi a fost o (re)găsire dincolo de logica și de gândirea lui iar tragedia n-a venit din ruperea acelui început (viciat încă din start) ci pentru că nu existase acea parte de closure.

Din punctul meu de vedere, Ana din Caótica Ana întruchipează mult mai bine ideea din spatele lui Sofi. Și imaginea mea despre femeie-feminitate-absolut-iubire-pierdere-regăsire-venit-început-nesfârșit care, pentru mine, le cuprinde pe Sofi și pe Kenny într-o singură EA.

(despre I Origins a scris și Răzvan, foarte frumos, aici)

3 thoughts on “I Origins. Tipologii feminine. Caótica Ana

  1. Ai surprins exact ce trebuie. Intr-un fel sau altul eram aproape convins ca vei analiza in detaliu partea feminina din film.

    Sofi e tipul sufletului pereche.
    Kenny este tipul nevestei perfecte.

    La moment, mie-mi este foarte greu sa fac diferente intre cele doua tipuri si o spun responsabil si cu ecou in viata reala. Filmul are foarte multe insertii din realitatea bruta-bruta.
    Iar legarea sufletului pereche de ceva stiintific se face pentru prima oara pe marile ecrane. Vor mai veni :)

    • Ei, nu știu dacă am surprins exact ce trebuie, dar cert este că eu am un fix cu tipologiile feminine, cred că și dacă aș citi Jules Verne sau m-aș uita la o comedie cu Louis de Funès, eu tot pe ipoteticul personaj feminin aș avea privirea ațintită… La fel fac și cu poveștile pentru copii, hai, în Mica Sirenă focusul e evident, dar în … Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte, să zicem, eu tot referitor la zânele care-l feresc pe Făt-Frumos de Valea Plângerii discern… Și nu numai zânele mă interesează ci și Gheonoaia, Scorpia, foarte interesantă ideea de devenire, destin, forță când vine vorba de femei! Sau, alt exemplu, în Crimă și pedeapsă, unde Raskolnikov e axul, alfa și omega, eu tot spre o Sofi m-am îndreptat, dar cu aceeași atenție m-am uitat și la sora, mama și tot așa până la ultima slujnică din roman.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>